Palautteella johtaminen - Analyysitehtävä esimiesviestinnästä



                                           Kuva Alexas Fotos / Pixabay
                                           

Ilmarisen video palautteella johtamisesta on positiivinen, ja se on mukavalla tavalla tehty video palautteen antamisesta. Ilmarisen johtava asiantuntija Katja Atsar kertoi videolla palautteella johtamisesta eli siitä kuinka esimies voi kannustaa, ohjata ja innostaa oikeanlaisella vuorovaikutuksella. Atsarin mukaan palautetaidot voidaan jakaa osiin (palaute itselle, korjaava ja positiivinen palaute) ja jokaisesta osasta kerrottiin erikseen lisätietoa (onnistumisten ja virheiden myöntäminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen).                

Kun on kehitettävää puhutaan korjaavasta palautteesta, ja kun on aika kiittää, puhutaan positiivisesta palautteesta. Korjaava palaute ei ole negatiivinen eikä kritiikki. Palautetaitojen kehittämisessä auttaa seuraavien asioiden pohdinta: esim. oman onnistumisen myöntäminen ja niistä iloitaan yhdessä. Esimiehenä oman virheen myöntämisestä oppii, oma virhe tulee korjattua ja alaisten luottamus kasvaa. Positiivisen palautteen voi antaa mistä vaan, esimerkiksi tekemisestä, ominaisuuksista sekä taidoista. Se myös energisoi ja lisää työhyvinvointia. Positiivisen palautteen antaminen vaatii harjoittelua, jotta siitä tulee luonteva osa kulttuuria.

Ilmarisen video aiheesta on toteutettu positiivisella otteella. Yleensä sana ”palaute” kuulostaa äkkiseltään negatiiviselle, mutta viime vuosina siihen on saatu positiivinen sävy. Palaute onkin itseasiassa positiivista ja hyvä asia! Jos saat palautetta se pitää ottaa oman kehityksen kannalta ja avoin mielin vastaan, koska se on vain hyväksi sinulle.

Kehitysideana palautteen antamiseen kehityskeskustelun yhteydessä on, että keskityttäisiin enemmän henkilön positiivisiin puoliin ja saavutuksiin, kuin negatiivisiin. Tällöin kehityskeskustelusta saa uutta virtaa ja energiaa lähtemään kehittämään itseään ja yrittämään niitä onnistumisia. Jos kuulet esimieheltäsi miten et päässyt ihan tavoitteisiin ”tässä etkä tuossa” niin tämä sävy ei motivoi mitenkään. Kuten Kupias & Peltola & Saloranta toteavat: ”Tehokkuuden kannalta on onnetonta, jos onnistumisiin ja epäonnistumisiin vaikuttavia tekijöitä ei käsitellä. Ihminen unohtuu, ja palaute ei kosketa eikä vaikuta. Rohkea ja taitava esimies osaa mennä tulosten taakse”. (Kupias, Peltola & Saloranta 2011, 10.) Lisäksi tällaisen kommentin kuuleminen ennemminkin lannistaa, kuin kannustaa. Samoin Kuuselan mukaan kannustaminen käytännössä voi olla esimerkiksi ”Tuo kuulostaa hyvältä, jatka siitä..”, jolloin kannustamisesta seuraa positiivista ja tietää miten edetä. (Kuusela 2013, 48.)

Palautteen antamisessa on siis kyse kannustamisesta eikä lannistamisesta!

Lähteet:

Kupias, P., Peltola, R. & Saloranta, P. 2011. Onnistu palautteessa. WSOYPro. Helsinki.

Kuusela, S. 2013. Esimiehen vuorovaikutustaidot. SanomaPro. Helsinki.