Viestintäsuunnitelma - MiiluWilla Oy



MiiluWilla Oy

Toimiala: Lankojen ja käsityötarvikkeiden vähittäiskauppa, sekä muu postimyynti ja verkkokauppa

VIESTINTÄSUUNNITELMA UUDEN STRATEGIAN JALKAUTUKSESTA

Uudet arvot: jatkuva kehittyminen, toisten kunnioittaminen ja vastuullisuus

Projektitiimi (johtoryhmä+viestintävastaava)

Toimitusjohtaja
Henkilöstöjohtaja
Myynti- ja markkinointijohtaja
Kehitysjohtaja
Viestintävastaava

Muutosprojektia johtaa projektitiimi, joka koostuu henkilöistä, jotka edustavat yrityksen liiketoimintoja ja erityisosaamista. (Pirinen 2014, 231.)

Muutosagentit: Jokaisessa tiimissä 1-2 muutosagenttia

Muutosprojektiin otetaan mukaan muutosagentit, jotka ovat aktiivisia vaikuttajia, eli niitä henkilöitä, joilla on suurin vaikutus muutoksen toteuttamisessa. He ovat yrityksessä (MiiluWillassa) ne henkilöt, joiden puheenvuoroja ja mielipiteitä ollaan valmiita kuuntelemaan ja uskomaan ja joiden esimerkkiä työntekijät ovat valmiit seuraamaan. Tässä muutosprojektissa muutosta vie laaja joukko eteenpäin ja uudet toimintatavat saadaan paremmin käytäntöön. Tällä tavoin estetään riski, että vanhoista toimintatavoista ei luovuta, vaan ne jäisivät elämään uusien toimintatapojen rinnalle. (Pirinen 2014, 255.)

VIIKKO 1

Toimitusjohtajan blogi

Aiheet:
-        Johtoryhmän kesäpäivät ja aikaansaannokset
-        Uuden strategian suuntaviivat ja miksi uutta strategiaa tarvitaan
-        Strategian jalkautus yritykseen ja aikataulu

Vastuu: TJ ja viestintä
Mittari:     Blogin käyntimäärä viikon aikana

Blogissa kerrotaan etukäteen, että seuraavalla viikolla tulee intranettiin tiedot tulevista infotilaisuuksista ja tiimipalavereista, joihin kaikkien toivotaan osallistuvan. Johtoryhmän viestinnän keskeisiä tehtäviä on tiedottaa välittömästi päätöksistä ja niiden vaikutuksista (Juholin 2008, 113, 195). Muutostilanteessa tiedontarve on jatkuvaa ja proaktiivisessa viestinnässä varaudutaan ennakkoon tilanteisiin ja hyödynnetään viestintää muutoksen todeksi tekemisessä. Proaktiivisella viestinnällä halutaan saavuttaa organisaatiossa yhteisymmärrys siitä, mitä on muutoksen taustalla ja mitä pyritään saavuttamaan (tavoitteet) (Juholin 2013, 404.)

VIIKKO 2

Intranet: Tapahtumajulkaisu strategiaan liittyen

Tulevien viikkojen tapahtumat: päivämäärät, ajat ja paikat

Vastuu:  Viestintä
Mittari: Sivun käyntimäärä viikon aikana

Strategia vaatii paljon kasvokkain viestintää ja tämä tullaan järjestämään erilaisilla tilaisuuksilla (Juholin 2008, 113).

VIIKKO 3

Avoin infotilaisuus auditoriossa

Uusi strategia ja arvot
Johtoryhmä paikalla
Henkilöstöllä mahdollisuus kysymyksiin, joihin johtoryhmän edustajat vastaajat

Vastuu: Johtoryhmä ja viestintä
Mittari: Rekisteröityminen

Toimitusjohtaja kertoo uudesta strategiasta ja arvoista. Johtoryhmän jäsenet kertovat kukin omalta osaltaan miten uusi strategia tulee näkymään henkilöstölle, miten se vaikuttaa myyntiin- ja markkinointiin, sekä kehitykseen. Henkilökunta saa paljon tietoa siitä, mihin MiiluWillan johto muutoksen tavoitteella pyrkii. Muutoksessa tarvitaan jatkuvaa vuoropuhelua, jotta tavoitteista tulee yhteisiä ja ymmärrettäviä. Johdon täytyy vakuuttaa henkilöstö. (Pirinen 2014, 258.) Henkilöstöllä on mahdollisuus tehdä kysymyksiä ja johtoryhmä vastaa. Viestintä hoitaa tilaisuuden rekisteröitymisen, jotta jälkikäteen voidaan tarkistaa ketkä olivat paikalla.

VIIKKO 4

Tiimikokous

Strategian ja arvojen läpikäynti 

Esimiehet ja myyntipäälliköt
Johtoryhmän jäsenet  

Vastuu: Johtoryhmä ja viestintä
Mittari: Rekisteröinti tilaisuuteen

Johtoryhmän jäsenet käyvät strategian ja arvot läpi esimiesten ja myyntipäälliköiden kanssa esimiesten tiimikokouksessa. Varmistetaan, että strategia on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa omaan työhön. Viestintä hoitaa tilaisuuden rekisteröitymisen, jotta jälkikäteen voidaan tarkistaa ketkä olivat paikalla.

Strategian soveltaminen omassa työssä vaatii omakohtaista tulkintaa ja varmistumista siitä, mitä strategia tarkoittaa omalla kohdalla. Koska johtoryhmä, esimiehet ja myyntipäälliköt toimivat eri asioiden parissa, ajattelevat eri tavoin ja puhuvat eri kieltä, täytyy kuilu kuroa umpeen kommunikoimalla. Strategian laatijoilla (johtoryhmä) ja toteuttajilla (esimiehet, myyntipäälliköt ja muu henkilökunta) tulee olla yhdenmukainen käsitys siitä, mitä tavoitellaan ja minne on tarkoitus mennä. (Juholin 2008, 119.)

VIIKKO 5-6

Tiimikokoukset
Työpajat

 Strategian ja arvojen läpikäynti

Tiimin jäsenet
Esimiehet  

Vastuu: Tiimien vetäjät ja viestintä
Mittari: Henkilöstökysely

Tiimikokouksessa käydään strategia ja arvot yhdessä läpi ja mitä ne tarkoittavat omassa tiimissä. Tämä samalla pohjustaa työpajoihin, joissa jokainen miettii strategiaa oman työn kannalta (”Mitä strategia vaikuttaa juuri minun työhön?”). Muutosviestinnän yksi strategiamalli on yhdessä tekemisen malli, jossa yhdessä etsitään ratkaisuja ja toimintamalleja olemassa olevin reunaehdoin (Juholin 2013, 405). Vastuu tiimikokousten ja työpajojen järjestämisestä on esimiehillä ja viestinnällä. Henkilöstökyselyllä voidaan tarkistaa miten strategia on saatu vietyä käytäntöön ja mitä mieltä henkilökunta on uudesta strategiasta.

VIIKKO 7-8

Henkilöstökysely järjestetään tiimikokousten ja työpajojen jälkeen. Kyselyllä selvitetään miten muutosprosessissa onnistuttiin, siis ruusut ja risut. 

Perinpohjainen muutoksen arviointi ja oppien jakaminen on paras keino varmistaa muutoksissa menestyminen tulevaisuudessakin. Muutoksessa pitää keskittyä muutoksen laadullisten tulosten, muutosten oppien ja kokemusten arviointiin ja mittaamiseen. Muutoksen opit ja palautteet on tärkeää käydä läpi, jotta lopputulokset eivät jää hämäriksi. Onnistuneesta strategian jalkautuksesta tulee kiittää ja hyvistä suorituksista myös palkita (Pirinen 2014, 58–59.)

Uusi strategia julkistetaan myös asiakkaille ja yhteistyökumppaneille sen jälkeen, kun henkilökunta on ”koulutettu” uuteen strategia-ajatteluun ja sisäistänyt uudet arvot. Markkinointi ja viestintä tekevät tästä oman viestintäsuunnitelman. Mittarina käytetään asiakastyytyväisyyskyselyä.

Lähteet:

Juholin, E. 2008. Viestinnän vallankumous: Löydä uusi työyhteisöviestintä. WSOYpro. Helsinki.

Juholin, E. 2013. Communicare!: Kasva viestinnän ammattilaiseksi. Management Institute of Finland. Helsinki.

Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. Talentum. Helsinki.

Åberg, L. 2006. Johtamisviestintää!: Esimiehen ja asiantuntijan viestintäkirja. Inforviestintä. Helsinki.